Hae
Valikko
a a

Vuoden Aikuinen liikuttaa lapsia ja nuoria

Julkaistu 24.11.2015 18.00

Liikunta-aktiivi, ohjaaja ja valmentaja Veli Nieminen on valittu Vuoden Aikuiseksi 2015 Tampereella. Palkinnon teemana on tänä vuonna lasten ja nuorten liikunnan edistäminen. Lisäksi lasten ja nuorten palvelujen lautakunta palkitsi lasten ja nuorten parissa kunnostautuneita toimijoita Hyvä Haltija -tunnustuksella sekä lastenkulttuurissa Lampun henki -palkinnolla.

Tampereen kaupungin lasten ja nuorten palvelujen lautakunta myöntää Vuoden Aikuinen -palkinnon vuosittain tamperelaisten lasten ja nuorten hyväksi tehdystä työstä. Vuoden Aikuinen - palkinnolla palkittu Veli Nieminen on toiminut pitkään lasten ja liikunnan parissa. Veli Nieminen on ollut yli 20 vuoden ajan mukana Vehmaisten Urheilijat ry:ssä kehittämässä lasten ja nuorten harrastusmahdollisuuksia yleisurheilussa. Hän toimii ryhmien vetäjänä ja valmentajana monille lapsille ja nuorille sekä kesä- että talvikaudella useita kertoja viikossa.

Nieminen on välittänyt liikunnan iloa sadoille lapsille ja ollut mukana luomassa liikkuvaa elämäntapaa monille perheille. Hän on ollut kehittämässä Vehmaisten Urheilijoiden erilaisia toimintamuotoja sekä kilpaurheilijoille että harrastajille. Toimintaa on pienille, jopa kolmevuotiaille lapsille, kesän liikuntaleikkikoulussa ja talvikaudella jumpassa. Kesäpäivisin kouluikäisille järjestetään yleisurheilukoulua, jolloin kouluikäiset voivat edullisesti viettää yhteistä aikaa liikunnan parissa.

Vuoden Aikuinen Veli Nieminen

Vuoden Aikuinen -palkinto on myönnetty vuosittain vuodesta 2007 alkaen henkilölle, ryhmälle tai yhteisölle, joka on tehnyt merkittävää työtä tamperelaisten lasten ja nuorten hyväksi.

Aikaisemmin Vuoden Aikuinen -palkinto on myönnetty mm. vara-isovanhemmille, sijaisvanhemmille ja tukihenkilölle. Tänä vuonna lautakunta painotti valinnassaan lasten ja nuorten liikunnan edistämistä. Lasten ja nuorten liikkuminen ja sen kustannukset ovat olleet puheenaiheina monissa yhteyksissä, muun muassa Tampereella syksyllä pidetyssä kansallisessa Liikuntafoorumissa. Liikunnalla on tärkeä merkitys eriarvoistumisen ehkäisyssä ja hyvinvoinnin edistäjänä. Liikunnan edistäminen ja lisääminen on yksi Tampereen kaupungin strategisista tavoitteista.

Hyvä Haltija -tunnustus Härmälän kouluun Iivo Itkoselle ja Satuleena Kojolalle

Lisäksi lautakunta myöntää Hyvä Haltija -kunniamaininnan tai mainintoja henkilölle, ryhmälle tai yhteisölle, joka on tehnyt hyvää työtä tamperelaisten lasten ja nuorten hyväksi.

Hyvä Haltija -tunnustuksen saivat tänä vuonna Härmälän koulussa opettaja Iivo Itkonen ja rehtori Satuleena Kojola esimerkillisestä liikunnan edistämisestä koulussa. Iivo Itkonen ja Satuleena Kojola ovat luoneet rohkeaa kokeilukulttuuria ja ottaneet oppilaat mukaan liikunnallistamaan koulupäivää.

Koulua on kehitetty niin, että aktiivisuus on osa koulun toimintaa ja liikuntatunneilla oppilaat voivat kokeilla monipuolista liikuntaa. Koulussa kannustetaan henkilökuntaa liikunnan pariin ja toimintaan on otettu mukaan myös muita toimijoita, kuten urheiluseurat, seurakunnat, nuorisopalvelut ja harrastavan iltapäivän toimijat. Piha-alueen remontointi toteutettiin suunnitelmien mukaan yhteistyössä koulun toimijoiden kanssa liikuntaa edistäväksi ja yhteistyöverkoston voimin oppilaiden käyttöön on hankittu välituntivälineitä. Härmälän koulu on mukana Liikkuva Koulu -hankkeessa.

Lampun henki -palkinto Näpsä-käsityökoululle ja lastenneuvoloille

Lasten ja nuorten palvelujen lautakunta myöntää yhdessä Pirkanmaan Taikalampun kanssa vuosittain myös Lampun henki -palkinnon osoituksena lastenkulttuurin hyväksi tehdystä työstä. Palkinnon saaja voi olla pirkanmaalainen henkilö tai muu toimija, joka on tehnyt merkittävää työtä lastenkulttuurin hyväksi.

Lampun henki -palkinnon sai tänä vuonna kaksi ansioitunutta toimijaa: Näpsä-käsityökoulu ja Tampereen kaupungin lastenneuvolapalvelut.

Näpsä-käsityökoulu sai palkinnon esimerkillisestä toiminnasta lasten taide- ja kulttuuriharrastuksen mahdollistajana. Näpsä-käsityökoulu on Pirkanmaalla laajasti toimiva, käsityötaiteen perusopetusta tarjoava oppilaitos, jonka ohjelmassa on myös erilaisia lyhytkursseja ja kerhoja. Näpsän työpajat ovat olleet jo vuosia myös osa Taidekaari-kulttuurikasvatusohjelmaa. Näpsä juhlii tänä vuonna 25 vuotta sitten alkanutta toimintaansa.

Näpsä-käsityökoulu on toiminnallaan tarjonnut onnistumisen kokemuksia laajalle joukolle pirkanmaalaisia lapsia, nuoria ja aikuisia, erityistä tukea tarvitsevia lapsia unohtamatta. Näpsälle on ominaista jatkuva kehittäminen, uusien toimintatapojen etsiminen ja korkeaan laatuun pyrkiminen. Tärkeintä kuitenkin on, että kaiken keskiössä on lapsi yksilöllisine ominaisuuksineen ja taitoineen.

Tampereen kaupungin lastenneuvolapalveluissa kulttuuri on otettu osaksi neuvolatoimintaa. Lastenneuvolapalveluissa on rohkeasti kehitetty uusia toimintamalleja ja tuotu kulttuurin hyvinvointivaikutukset kaikkien perheiden ja lasten ulottuville.

Yhteistyötä kulttuuripalveluiden kanssa on tehty jo vuosia tuomalla vauvakulttuurituokioita neuvoloihin. Yhteistyötä on kehitetty pitkäjänteisesti ja ennakkoluulottomasti. Sen ansiosta musiikkipajat ovat jo osa monen neuvolan kahden kuukauden ikäisten vauvojen ryhmäneuvoloita. Kulttuurilähete pienten lasten perheille on yksi työkalu, jolla terveydenhoitajat voivat ohjata tuen tarpeessa olevia perheitä kulttuurikursseille.

Palkinnot jaettiin Raatihuoneella 24.11.2015.

Vuoden Aikuinen -palkinto, Hyvä Haltija -tunnustus:
Lapsiasiamies
Tiia Heinäsuo