Hae
Valikko
a a

Ratinan rakennustyöt: Tampereen valtatiellä liikennejärjestelyjä ja Vuolteenkatu suljetaan 1.6.2015

Julkaistu 13.5.2015 14.44

Ratinan kauppakeskuksen rakennustyöt ovat alkaneet huhtikuussa. Sponda Oyj rakennuttaa kauppakeskuksen lisäksi myös alueen katuja ja yleisiä alueita. Työt vaikuttavat Tampereen valtatien, Hatanpään valtatien, Vuolteenkadun, Ratinankujan ja Suvantokadun liikennejärjestelyihin. Tampereen valtatielle tehdään toukokuussa työnaikainen linjaus autoille ja kevyelle liikenteelle, ja se otetaan käyttöön maanantaina 1.6. 2015, jolloin myös Vuolteenkadusta suljetaan linja-autoaseman takaa ulottuva katuosuus Tampereen valtatielle.

Jalankulkijoita ja pyöräilijöitä on toukokuusta alkaen ohjattu kiertoreiteille Tampereen valtatien kiertotien sekä kääntymiskaistan rakennustöiden takia. Uusi kääntymiskaista rakennetaan Hatanpään valtatien ja Tampereen valtatien risteykseen Hatanpään valtatieltä oikealle Tampereen valtatielle kääntyville autoille. Tampereen valtatien pohjoispuolen kävely- ja pyörätie onkin suljettu toukokuussa Voimakadulta Hatanpään valtatielle.

Toukokuussa muutetaan myös risteysten liikennevalo-ohjauksia liikenteen sujuvoittamiseksi. Vuolteenkadun ja Hatanpään valtatien risteyksessä sallitaan 1.6. 2015 alkaen Vuolteenkadulta Kalevantien suunnasta tulevien kääntyminen vasemmalle Hatanpään valtatielle.

Kesäkuun 2015 alussa Tampereen valtatien työnaikainen linjaus otetaan käyttöön, ja sen pohjoisreunassa on väylä kevyelle liikenteelle. Samalla Vuolteenkadun nykyinen linjaus Ratinassa suljetaan, ja sen paikalle rakennetaan uutta kauppakeskusta. Uusi Vuolteenkatu rakennetaan linja-autoaseman taakse, ja se valmistuu kesällä 2016. Uusitulle Tampereen valtatielle liikenne palaa myös kesällä 2016. Tampereen valtatien alle rakennetaan maanalainen kiertoliittymä ja rampit kauppakeskuksen liikennettä varten. Ratinanrannasta rakennetaan maanalainen kevyen liikenteen yhteys Suvantokadulle. Maanalainen kiertoliittymä ja maanalainen kevyen liikenteen yhteys avataan käyttöön keväällä 2018, samalla kun kauppakeskus aukeaa.

Ratinan kauppakeskuksen, kadut ja yleiset alueet rakennuttaa Sponda Oyj. Tietoa Ratinan rakennushankkeesta , muun muassa karttoja liikennejärjestelyistä löytyy hankkeen sivuilta www.ratina.fi sekä kaupungin verkkosivuilta www.tampere.fi/tampereinfo/projektit/kaupunkiymparisto/keskustahanke/ratina/kauppakeskus.html

Teksti Tarja Nikupaavo-Oksanen