Tekstiilejä Tampereelta

Finlayson Tampella Suomen Trikoo Lapinniemen puuvillatehdas PMK Mallikirjat Info Etusivu

Suomen Trikoo

Tehtaan tunnetuin tuotemerkki Atlas otettiin käyttöön vauonna 1931. Näyteikkunasomistuksiin kiinnitettiin paljon huomiota ja tehtiinpä jopa trikoo- ja sukkatuotantoa esittelevä mainoselokuva elokuvateattereiden alkufilmiksi. Kuosi ja kausi 9/1938 Tehtaan myynniedistämistoimintaan kuului mm. myyjille suunnattu oma julkaisu. uudenlaisen Waikiki-uimapukumalliston kuvat otettiin Havaijilla. Atlas-myyjä 1/1961. 1960-luvun uusi tuotemerkki oli lastensarja Paipai

Oy Suomen Trikootehdas Ab perustettiin Tampereelle Pyynikille 1903. Sana trikoo keksittiin jo 1850-luvulla. Suomen Trikoo mainosti alusta asti voimakkaasti, koska kuluttajat vierastivat tehdasvalmisteisia neuletuotteita vielä 1900-luvun alussa. Tehdas valmisti aluksi trikoovaatteiden lisäksi huopia, hartiahuiveja, villapaitoja ja kalossinvuoria. 1920-luvulle tultaessa tuotteiden laatu parani ja käytännöllinen trikoo syrjäytti vähitellen puuvillakankaan alusvaatteissa. Tehdas kukoisti ja laajeni ostamalla kilpailijoitaan.

1930-luvun alun pulavuosien jälkeen tehdas eli nousukautta. Naisten koti-, konttori- ja matkapukuja sekä neulepuseroita ja jumppereita valmistettiin paljon. Suosiota saavuttivat myös hiihtopuvut, monenlaiset voimistelu- ja verryttelyasut, alusasut sekä uima-asut. Suomalaiset urheilijat käyttivät Suomen Trikoon asuja kansainvälisissä kilpailuissa.

Sotavuosina tehdasta vaivasi sekä työvoima- että raaka-ainepula ja käytettiin uusia raaka-aineita, kuten säteriä ja sillaa. Tehdas toimitti armeijalle villapaitoja, sukkia ja käsineitä. Sotien jälkeen tehtaan osaksi rakennettiin Tampereelle Onkiniemen sukkatehdas. Yhtiö alkoi panostaa myös vientiin ja osallistui kansainvälisille messuille. Mainontaan etsittiin yhä uusia muotoja. 1950-luvun lopulla aloitettiin kaupan työntekijöille suunnatut esitelmä- ja muotinäytösmatkat. Somistajat kiersivät eri paikkakunnilla pystyttämässä ikkunanäyttelyitä. 1950-60-lukujen pääsuunnittelijana toimi tekstiili-insinööri Toini Jaakkola.

1960-luvulla Suomen Trikoo otti käyttöön uusia tuotemerkkejä.
Sukkahousut nousivat yhdeksi Suomen Trikoon menestystuotteista. Finnwear-tuotemerkki syntyi 1960-luvulla vientimerkiksi. Myöhemmin sen alla markkinoitiin kaikkia tehtaan trikootuotteita.1970-80-luvuilla vienti Ruotsiin ja Neuvostoliittoon oli voimakasta. Pääsuunnittelijoina toimivat Reino Koski ja Anneli Kukkonen.

1990-luvulle tultaessa Suomen Trikoon tuotevalikoima oli pysynyt pääpiirteissään samana. Konserni oli jakautunut moneen eri tuoteryhmään, jotka olivat Sukkaryhmä, Black Horse, Finnwear ja Tricol Oy. Nimenä Suomen Trikoo poistui käytöstä 1996. Toiminta Pyynikin tehtailla päättyi vuonna 2002 ja pienentynyt yritystoiminta siirtyi Nanson omistukseen vuonna 2005.