Perun rannikkoalueen muinaisten asukkaiden tuottamaa eroottisaiheista keramiikkaa on tutkittu vain vähän. Ilmeisesti eroottishenkisten astioiden valmistus alkoi noin 200 eKr. tienoilla Perun pohjoisrannikon Salinar-, Gallinazo- ja Vicús-kulttuurin piirissä. Huippukautensa taidesuuntaus saavutti Moche-kulttuurin kaudella noin vuosina 100-700 jKr.

Eroottisen keramiikan tarkoituksesta on lähes mahdoton päästä selvyyteen. On kuitenkin todennäköistä, ettei sitä valmistettu puhtaasti esteettisistä syistä, vaan taustalla vaikutti muitakin motiiveja. Ehkä johdonmukaisin tulkinta on yhdistää eroottinen keramiikkataide jonkinlaisen hedelmällisyys- ja viljavuusmagian harjoittamiseen.

Realististen rakastelu- ja hyväilykohtausten lisäksi muinaisperulaisessa eroottisessa taiteessa oli muutamia muitakin huomionarvoisia aiheryhmiä. Joskus jumalhahmo on kuvattu yhtymässä ihmisnaiseen. Tällaiset esitykset ovat mahdollisesti kuvanneet kyseisen jumalhahmon roolia luojajumalana ja tukevat omalta osaltaan ajatusta eroottisen taiteen uskonnollis-maagisesta merkityksestä. Oma lukunsa ovat humoristiset mies- ja naissukuelintä esittävät astiat, joista neste on juotava tai kaadettava ikään kuin tämän sukuelimen läpi. Inhimillisen seksin ohella myös eläinten parittelemista on kuvattu, eivätkä sukupuolitauditkaan ole jääneet laajan aiheskaalan ulkopuolelle.

Salinar-kulttuurin (200 eKr.-200 jKr.) eroottinen keramiikkataide kuuluu tyylilajinsa varhaisimpiin edustajiin muinaisessa Perussa. © Museo Arqueológico Rafael Larco Herrera, Lima, Peru (Cat. 323)

Eroottisen Moche-keramiikan kuva-aiheet eivät rajoitu ihmisiin, vaan myös eläinten parittelua on kuvattu. Eläinaiheisen eroottisen keramiikan on tulkittu viittaavan juuri hedelmällisyyteen. © Museo Arqueológico Rafael Larco Herrera, Lima, Peru (Cat. 343)