Akseli ja Nuori Suomi - Huone 9

GRAFIIKKA – PIENIÄ MONUMENTTEJA

Surutyö esikoistyttären kuoleman johdosta vei Akselin ja Maryn matkalle Eurooppaan, mm. Berliiniin ja Lontooseen keväällä 1895. Murhetta lievittääkseen he tutkivat nähtävyyksiä, tutustuivat museoihin sekä taiteen ja taideteollisuuden uusiin suuntauksiin.

Aiemmin, näyttelymatkalla Saksassa, Akseli oli opiskellut Josef Sattlerin opastuksella metalligrafiikkaa. Japanilainen puupiirrostaide oli tuttua opiskeluvuosilta Pariisissa. Lontoosta hankittiin etsauspuristin, joka lähetettiin Ruovedelle erämaa-ateljee Kalelaan.

Työpirtin rakennusvelat painoivat, ja taiteilija toivoi uuden, monistettavan taiteen avulla parantavansa taloudellista tilannettaan. ”Demokraattinen” taidemuoto olisi jokaisen kukkarolle sopivaa pienoistaidetta, kaunista ja henkevää. Toisin kävi. Kansa ei taiteilijan elinaikana kiinnostunut hänen grafiikastaan eikä siitä tullut hänelle tulonlähdettä.

Pariskunnan palatessa matkaltaan uusi koti oli vielä keskeneräinen. Puupiirroslaatat syntyivät kuitenkin grafiikkapöydän ääressä Kalelan työpirtissä. Akseli kaiversi, vedosti ja kokeili. Hän loi myös moniväripuupiirroksia. Syntyivät puupiirrostaiteemme ensimmäiset uraauurtavat teokset Sammon puolustus, Kalman kukka ja Kuolema ja kukka, joista kaksi jälkimmäistä kuolleen tyttären muistoksi. Raskain mielin luodut kuvat kuuluvat Akselin herkimpiin ja sykähdyttävimpiin saavutuksiin.

Akseli vedosti Kalelassa 1896-98 myös sarjan metalligrafiikan teoksia, jotka kuuluvat taiteilijan tuotannon laadukkaimpiin. Ensimmäisenä syntyi Impi Marjatan muistoksi etsaus In Memoriam.

Merkittäviä grafiikanteoksia ovat kalevalaiset Lemminkäisen äiti, Joukahaisen kosto ja Kullervon kirous, muotokuvista omakuva En face sekä Maryn, hänen isoäitinsä Emilia Ehrströmin ja Viola Gallénin muotokuvat. Talvikuva Kalelasta ja Koskenkuulija kuuluvat samaan joukkoon. Koskenkuulijassa taiteilija on kuvannut lyyrisen runonlaulajahahmon, koskensoiton kuulijan. Saman hahmon taiteilija oli suunnitellut aikoinaan myös suureen Mäntykoski-teokseensa.

Myös Ex libris -sarja on graafisen taiteen historiassamme merkittävä. Jokainen vedos on eräänlainen pienoismonumentti, joka kuvaa nimihenkilön persoonaa ja elämäntyötä. Akselin graafinen taide tyrehtyi vähitellen yleisön kiinnostuksen puutteessa. Metalligrafiikkaa hän teki aika ajoin myöhemminkin, mutta ensimmäisten vuosien innoittuneita vedoksia syntyi enää harvoin.



Kuolema ja kukka

---


Kalman kukka
---


Inspiraatio
---


Ex Libris Axel et Mary Gallén
---

 


Siirry muihin huoneisiin:

  1. "Minä aion tulla suureksi maalariksi": Tyrväältä Pariisiin
  2. Erämaan kutsu
  3. Suomen kansaa katsomassa
  4. Nuoren Suomen piiri
  5. Taide, uskonto ja suuri tuntematon
  6. Kalevala, Akselin pyhä kirja
  7. Akseli ja Nuori Suomi: Akseli Gallen-Kallela suomalaisuuden rakentaja
  8. Muotokuvat kertovat
  9. Grafiikka: Pieniä monumentteja
  10. Julisteita, taidetta kaikille
  11. Tekstiilitaide: Värien ja kuvioiden mielikuvituksellinen maailma
  12. Rakennettu suomalaisuus
  13. Suomi itsenäistyy 1917 - 1918
  14. Matka Afrikkaan, unteni erämaahan
Etusivu   |   Näyttely   |   Yhteystiedot   |   Tukijat (c) 2006 Tampereen taidemuseo
+