Akseli ja Nuori Suomi - Huone 11

TEKSTIILITAIDE – VÄRIEN JA KUVIOIDEN MIELIKUVITUKSELLINEN MAAILMA

Akseli kiintyi jo nuorena kansan käsityötaidon saavutuksiin, koristeaiheisiin ja esineisiin, joissa käyttötarkoituksen lisäksi oli kauneusarvoa. Myös vuosisadan vaihteen uudet eurooppalaiset tyylit taiteen ja taideteollisuuden alalla kiinnostivat taiteilijaa. Hän tutustui näihin uusiin virtauksiin lähinnä taidelehtien välityksellä. Omassa taideteollisessa suunnittelutyössään Akseli halusi yhdistää kansaperinteen esteettiset arvot ja eurooppalaisen modernismin aidoksi suomalaiseksi tyyliksi.

Oman kodin perustaminen ja sisustaminen vaikuttivat taiteilijan taideteollisiin pyrkimyksiin. Akselilla oli vahva pesänrakennusvietti, ja erämaa-ateljee Kalelasta tulikin taiteen, arkkitehtuurin ja sisustustaiteen, huonekalujen ja tekstiilien kokonaistaideteos. Keskellä korpea se ylisti suomalaisen luonnon ja kansan omaleimaisuutta.

Vuosina 1898-1900 Akselin taideteollisia suunnitelmia innoitti Pariisin maailmannäyttely, joka tarjosi näyttävän mahdollisuuden uuden tyylin esittelemiseen. Tuolloin Akselin koristeaiheisto oli laajimmillaan. Kuusenoksa-aihe, sananjalat, sammalet, liekokasvit ja muut koristeaiheet tulivat Suomen luonnosta. Tyylissä oli vaikutteita Euroopan valtasuuntauksista. Yhdistelmä nosti suomalaisesta luonnosta kootut, alkujaan vaatimattomat koristeaiheet arvoon arvaamattomaan – juuri niin kuin taiteilija toivoikin.

Tekstiilisuunnitelmat ovat Akselin merkittävin taideteollisten tuotteiden ryhmä, sillä juuri ne saivat myös käytännön toteutuksen taiteilijan puolison käsissä. Monet huonekalusuunnitelmista jäivät luonnoskirjan lehdille. Suomalaisen Jugend-tyylin uraauurtavia teoksia ovat Liekki-ryijy ja Metsäkanat-kuvakudos, jotka olivat esillä Pariisin maailmannäyttelyyn pystytetyn Suomen paviljongin Iris-huoneessa. Liekki on maamme ensimmäinen moderni ryijy ja sen muotokieli kertoo käännekohdasta suomalaisen tekstiilitaiteen historiaa. Tuota käännekohtaa oli Akseli merkittävällä tavalla rakentamassa, vaikka hän itse suhtautuikin taideteollisiin pyrkimyksiinsä kuin harrastukseen:

”Vaikka ne ehkä huvittavatkin minua itseäni nämä minun yritykseni taideteollisuuden eri haaroilla, ovat ne kuitenkin aivan liian vaatimattomia, että itse rupeaisin puhumaan niiden puolesta…”


Liekki-tyyny
1900, Aplikaatiotyö, Suomen Käsityön Ystävät
Uusiokappale, tuotettu Kalelaa varten 1970-luvulla



Vesuvius-tyyny
Suunniteltu n.1904. Valmistettu aplikaatiotyönä
vuonna 2004 Kalelan kesänäyttelyä varten.

 


Siirry muihin huoneisiin:

  1. "Minä aion tulla suureksi maalariksi": Tyrväältä Pariisiin
  2. Erämaan kutsu
  3. Suomen kansaa katsomassa
  4. Nuoren Suomen piiri
  5. Taide, uskonto ja suuri tuntematon
  6. Kalevala, Akselin pyhä kirja
  7. Akseli ja Nuori Suomi: Akseli Gallen-Kallela suomalaisuuden rakentaja
  8. Muotokuvat kertovat
  9. Grafiikka: Pieniä monumentteja
  10. Julisteita, taidetta kaikille
  11. Tekstiilitaide: Värien ja kuvioiden mielikuvituksellinen maailma
  12. Rakennettu suomalaisuus
  13. Suomi itsenäistyy 1917 - 1918
  14. Matka Afrikkaan, unteni erämaahan
Etusivu   |   Näyttely   |   Yhteystiedot   |   Tukijat (c) 2006 Tampereen taidemuseo