Aikaisemmat näyttelyt

Takaisin Aiemmat näyttelyt -sivulle

Takaisin 1980- ja 1990 -lukujen näyttelyluetteloon


78. PIET MONDRIAN

24.3. - 30.6.1996

Museon yläkerrassa esillä ollut Piet Mondrianin (s. 1872 Amerfoort, Alankomaat, k. 1944 New York, USA) näyttely käsitti yhteensä 51 teosta, jotka olivat peräisin Haagin Gemeentemuseumin kokoelmasta. Museo omistaa merkittävän, noin 200 teosta käsittävän Mondrianin kokoelman.

Näyttely esitteli pitkittäisleikkauksena Mondrianin kehityksen realistisesta hollantilaiseen traditioon liittyvästä maisemamaalarista ensin kubistiksi ja siitä edelleen puhdasveriseksi abstraktikoksi, joka rakensi maalauksensa mustille pysty- ja vaakaviivoille sekä punaiselle, keltaiselle ja siniselle värille. Näyttelyssä oli mukana myös useita harvemmin nähtyjä taiteilijan varhaiskauden teoksia.

Näyttelyn painopiste oli nimenomaan Mondrianin taiteilijankehityksen esittelemisessä, ja siksi mukana oli myös harvemmin nähtyjä taiteilijan varhaiskauden teoksia. Mondrianin varhaistuotannon keskeisiä aiheita olivat meri, merenranta aallonmurtajineen ja majakoineen sekä taivasta vasten piirtyvät puut, tuulimyllyt ja kirkkojen fasadit.

Syksyllä 1911 Mondrian tiettävästi ensimmäisen kerran näki kubistien maalauksia. Hän omaksui välittömästi kubismin metodin. Hän ryhtyi pelkistämään luonnon moninaisuutta kuvallisiksi merkeiksi, jotka muuttuivat yhä yksinkertaisemmiksi. Samalla maiseman suurten linjojen dynamiikka pelkistyi kahden perusvastakohdan, horisontaalisuuden ja vertikaalisuuden väliseksi jännitteeksi.

Mondrianin maalaukset vuosilta 1911-17 muodostavat johdonmukaisuudessaan kiehtovan teossarjan. Ne kertovat taiteilijan määrätietoisesta etenemisestä luonnonaiheista kohti täydellistä abstraktiota.

Vuonna 1917 Mondrian siirtyi tuotantonsa puhtaaseen abstraktiin vaiheeseen. Sille oli ominaista, etteivät maalaukset enää viitanneet mihinkään havaintomaailmastamme peräisin olevaan aiheeseen. Vaikka viittaukset aiheeseen jäivät pois, Mondrianin teokset eivät kuitenkaan jääneet vaille sisältöä. Mondrian siirtyi kuvaamaan tuulimyllyn asemasta universaalia harmoniaa, niitä lakeja, jotka hallitsevat maailmankaikkeutta ja jotka olivat vain osittain näkyvissä havaitsemassamme luonnossa.

Näyttely oli ensimmäinen laajempi Mondrianin taiteen esittely Suomessa. Sara Hildénin taidemuseosta näyttely siirtyi Eremitaasin museoon Pietariin.

Näyttelyn tuotti Taidekeskus Retretti yhdessä Art Consulting Ars Baltican kanssa.

Museon alakerrassa oli esillä geometrista abstraktia taidetta Sara Hildénin säätiön kokoelmasta.

Luettelo:
Piet Mondrian 1996, 87 s.
Retretti Oy, Punkaharju
Oy Art Consulting Ars Baltica Ab, Helsinki
ISBN 951-8977-14-3
Ei myynnissä 

Näyttelyyn tutustui 15.512 henkilöä.