78. PIET MONDRIAN
24.3. - 30.6.1996
Museon yläkerrassa esillä ollut Piet Mondrianin (s. 1872
Amerfoort, Alankomaat, k. 1944 New York, USA) näyttely käsitti
yhteensä 51 teosta, jotka olivat peräisin Haagin
Gemeentemuseumin kokoelmasta. Museo omistaa merkittävän,
noin 200 teosta käsittävän Mondrianin kokoelman.
Näyttely esitteli pitkittäisleikkauksena Mondrianin
kehityksen realistisesta hollantilaiseen traditioon liittyvästä
maisemamaalarista ensin kubistiksi ja siitä edelleen
puhdasveriseksi abstraktikoksi, joka rakensi maalauksensa
mustille pysty- ja vaakaviivoille sekä punaiselle,
keltaiselle ja siniselle värille. Näyttelyssä oli mukana myös
useita harvemmin nähtyjä taiteilijan varhaiskauden teoksia.
Näyttelyn painopiste oli nimenomaan Mondrianin
taiteilijankehityksen esittelemisessä, ja siksi mukana oli myös
harvemmin nähtyjä taiteilijan varhaiskauden teoksia.
Mondrianin varhaistuotannon keskeisiä aiheita olivat meri,
merenranta aallonmurtajineen ja majakoineen sekä taivasta
vasten piirtyvät puut, tuulimyllyt ja kirkkojen fasadit.
Syksyllä 1911 Mondrian tiettävästi ensimmäisen kerran näki
kubistien maalauksia. Hän omaksui välittömästi kubismin
metodin. Hän ryhtyi pelkistämään luonnon moninaisuutta
kuvallisiksi merkeiksi, jotka muuttuivat yhä
yksinkertaisemmiksi. Samalla maiseman suurten linjojen
dynamiikka pelkistyi kahden perusvastakohdan,
horisontaalisuuden ja vertikaalisuuden väliseksi jännitteeksi.
Mondrianin maalaukset vuosilta 1911-17 muodostavat
johdonmukaisuudessaan kiehtovan teossarjan. Ne kertovat
taiteilijan määrätietoisesta etenemisestä luonnonaiheista
kohti täydellistä abstraktiota.
Vuonna 1917 Mondrian siirtyi tuotantonsa puhtaaseen
abstraktiin vaiheeseen. Sille oli ominaista, etteivät
maalaukset enää viitanneet mihinkään havaintomaailmastamme
peräisin olevaan aiheeseen. Vaikka viittaukset aiheeseen jäivät
pois, Mondrianin teokset eivät kuitenkaan jääneet vaille
sisältöä. Mondrian siirtyi kuvaamaan tuulimyllyn asemasta
universaalia harmoniaa, niitä lakeja, jotka hallitsevat
maailmankaikkeutta ja jotka olivat vain osittain näkyvissä
havaitsemassamme luonnossa.
Näyttely oli ensimmäinen laajempi Mondrianin taiteen
esittely Suomessa. Sara Hildénin taidemuseosta näyttely
siirtyi Eremitaasin museoon Pietariin.
Näyttelyn tuotti Taidekeskus Retretti yhdessä Art
Consulting Ars Baltican kanssa.
Museon alakerrassa oli esillä geometrista abstraktia
taidetta Sara Hildénin säätiön kokoelmasta.
Luettelo:
Piet Mondrian 1996, 87 s.
Retretti Oy, Punkaharju
Oy Art Consulting Ars Baltica Ab, Helsinki
ISBN 951-8977-14-3
Ei myynnissä
Näyttelyyn tutustui 15.512 henkilöä.