76. LEIBLICHER LOGOS -14 naistaiteilijaa Saksasta
9.9. - 29.10.1995
Leiblicher Logos 14 naistaiteilijaa Saksasta oli Saksan
ulkoministeriön alaisen, Stuttgartissa sijaitsevan Institut für
Auslandsbeziehungenin (IFA) järjestämä kiertonäyttely,
joka ennen Suomeen tuloaan oli ollut esillä Stuttgartin
Staatsgaleriessa ja Berliinin Altes Museumissa. Suomesta näyttely
siirtyi Osloon ja Göteborgiin sekä edelleen Roomaan.
Näyttelyssä oli mukana 80 teosta, toisin sanoen kukin
taiteilija esiteltiin laajalla teosryhmällä. Näyttely
kattoi museon molemmat kerrokset.
Näyttelyn vastaavat järjestäjät olivat IFA:n näyttelyosaston
johtaja René Block sekä IFA:n näyttelyvastaava rva Erna
Haist. Näyttelysuunnitelman sekä taiteilijavalinnat oli
tehnyt Stuttgartin Staatsgalerien kuraattori prof. Gudrun
Inboden.
Näyttelyssä mukana olleet taiteilijat: Dagmar Demming,
Elke Denda, Maria Eichhorn, Katharina Fritsch, Isa Genzken,
Asta Gröting, Rebecca Horn, Katharina Karrenberg, Karin
Sander, Wiebke Siem, Pia Stadtbäumer, Rosemarie Trockel, Ute
Weiss-Leder ja Qin Yufen.
"Mutta taiteilijat ovat naisellisia"
Jean-Francois Lyotard
Tämä Lyotardin lainaus oli näyttelyn kuraattorin Gudrun
Inbodenin johtoajatuksena näyttelyn suunnittelussa ja se myös
esitettiin näyttelyyn kutsutuille taiteilijoille, jotka hyväksyivät
tämän sinänsä provokatooriselta tuntuvan moton. Näyttelyn
järjestäjät eivät kuitenkaan halunneet korostaa naisnäkökulmaa
yhteiskunnalliselta kannalta, eivätkä tietoisesti asettua
miestaiteilijoita vastaan asenteellisessa mielessä vaan he
halusivat pikemminkin vain korostaa Lyotardin ajatusta taiteen
naisellisuudesta (weiblich) valitsemalla mukaan vain
naistaiteilijoita. Toisaalta he halusivat leikkiä toisellakin
aspektilla liittämällä käsitteeseen naisellisuus (weiblich)
käsitteen ruumiillisuudesta (leiblich). Tämä sisältää
ajatuksen siitä, että naisellisuus tukee aistillisuutta ja
fyysisyyttä. Lyotardilta lainatulla nimellä Leiblicher Logos
"Lihallinen logos" tarkoitetaan siten juuri taiteen
naisellis-aistillista kieltä. Lyotardin rohkaisemana näyttelyn
kokoajat sanoivat halunneensa korostaa taiteen ruumiillisuutta
ja asettivat teosvalinnoissa pääpainon objektitaiteelle.
Luettelo:
Leiblicher Logos 1995, 176 s.
Institut für Auslandsbeziehungen
Leiblicher Logos, suomenkielinen käännös näyttelyluetteloon
1995, 44 s.
Sara Hildénin taidemuseo
Ei myynnissä
Näyttelyyn tutustui 5.172 henkilöä.