63. JYRKI SIUKOSEN "PYÖREÄ HUONE"
24.10. - 30.12.1992
Jyrki Siukonen (s. 1959 Tampere) on sanonut, ettei hän
halua piirtää ympyrää ilman syytä.
Sara Hildénin taidemuseon yläkerran A-saliin
Siukonen suunnitteli installaation, jolle hän antoi nimeksi Pyöreä
huone. Nimeen liittyvä paradoksi herättää kysymyksen:
onhan galleriassa tietenkin nurkat, miksi nimittää suorakaidetta
ympyräksi?
Jyrki Siukosella on tapana kyseenalaistaa itsestäänselvyyksiä.
Hän pyrkii myös kuvaamaan käsitteellisiä asioita,
joille sinänsä ei ole olemassa visuaalista mallia. "Kun
kuvataan sellaista mitä ei voi kuvata, päätyy helposti
ympyrämuotoon", Siukonen sanoo.
Installaatio Pyöreä huone koostui useasta eri
osasta, joilla oli rikas merkityksien ja kytkentöjen taustahistoria.
Siukosen lähtökohtina ovat usein oppihistorialliset kiinnostuksenkohteet
kuten Leibnizin ja Wittgensteinin ajatukset, ensyklopedistiset ideat,
jotka taiteilijan työskennellessä eri projekteissa ja näyttelyissä
työ työltä saavat uusia piirteitä. Uusi teos antaa
idean seuraavaan perusajatuksen jäädessä askarruttamaan
taiteilijan mieltä vuosiksi eteenpäin. Siukonen kommentoi paitsi
omia, myös toisten taiteilijoiden teoksia. Pyöreässä
huoneessa oli viittauksia niin amerikkalaisen Jonathan Borofskyn kuin
suomalaisen Jan-Erik Anderssonin teoksiin. Välineenä Siukosella
ovat pikemminkin kommentit kuin sitaatit.
Pyöreä huone -installaatio oli kokonaisuus,
jolla oli oma itsenäinen luonteensa. Se oli suunniteltu juuri tiettyyn
museon tilaan. Silti teoksen jokaisella osalla oli oma visuaalinen ja
temaattinen sisältönsä.
Luettelo:
Jyrki Siukosen Pyöreä huone 1992, 86 s.
Sara Hildénin taidemuseon julkaisuja 53
ISBN 952-9652-08-9
ISSN 0357-3001
Hinta 30 mk/p>
Näyttelyyn tutustui 2.540 kävijää.
|