Aikaisemmat näyttelyt

Takaisin Aiemmat näyttelyt -sivulle

Takaisin 1980- ja 1990 -lukujen näyttelyluetteloon


60. PUUTERIHUISKU


Salaperäisesti Teidän ja muita esinesommitelmia Sara Hildénin säätiön kokoelmasta, 18.1. - 15.3.1992

Sara Hildénin taidemuseon A-salissa oli esillä näyttely PUUTERIHUISKU. Salaperäisesti Teidän ja muita esinesommitelmia Sara Hildénin säätiön kokoelmasta.

Näyttelyssä oli esillä 29 Sara Hildénin säätiön kokoelmaan kuuluvaa kollaasia tai esinesommitelmaa eli assemblaasia seuraavilta taiteilijoilta: Arman, Pierre Buraglio, Christo, Gérard Duchêne, Juhani Harri, Outi Heiskanen, Edward Kienholz, Picasso, Jean Claude Pinchon, Robert Rauschenberg, Martial Raysse, Aarno Salosmaa, Kurt Schwitters, George Segal ja Gerard Titus-Carmel.

Näyttely kertoi yksittäisten esimerkkien avulla siitä, miten kuva kuluneen vuosisadan aikana on irronnut kaksiulotteisesta tasopinnasta ja miten taideteokseen on vähitellen liitetty erilaista materiaalia - paperia, etikettejä, pääsylippuja, kankaanpalasia jne. - ja lopulta itsenäisiä arkipäivän elämään liittyviä esineitä. Samanaikaisesti myös käsitys taiteesta ja taideobjektista on muuttunut. Jo Marcel Duchamp kyseenalaisti 1910-luvulla taideteoksen käsitteen asettaessaan näytteille tavaratalosta ostetun Pullonkuivaustelineensä ja muita ns. valmis-esineitä.

Kiinnostus esinetaidetta kohtaan heräsi uudelleen 1960-luvun alussa, jolloin sodanjälkeisen taloudellisen, teknisen ja yhteiskunnallisen kehityksen myötä monien muiden asioiden ohella myös taide kyseenalaistettiin. Taiteen olemus muuttui ja raja taiteen ja elämän välillä kävi yhä epämääräisemmäksi. Taiteen esineellistäminen oli yksi tapa lähentää elämää ja taidetta toisiinsa. Tultaessa 1980- ja 1990-luvulle taide on käynyt yhä vain monimuotoisemmaksi ja taiteen määrittely aina vain vaikeammaksi.

Paitsi että näyttely oli kappale taiteen historiaa, se havainnollisti konkreettisesti, että taiteellinen työskentely voi tapahtua muutenkin kuin käyttämällä perinteisiä maalaustaiteen ja kuvanveiston materiaaleja ja tekniikoita. Näyttely osoitti, että jokapäiväisestä ympäristöstämme peräisin olevat esineet ja tavanomaiset materiaalit voi ennakkoluulottomasti yhdistää ja että ne tarjoavat mahdollisuuden luovalle mielikuvitukselle.

Luettelo:
Puuterihuisku 1992, 96 s.
Sara Hildénin taidemuseon julkaisuja 50
ISBN 952-9652-05-4
ISSN 0357-3001
Hinta 30 mk

Näyttelyyn tutustui 2.548 kävijää.