Aikaisemmat näyttelyt
Takaisin
Aiemmat näyttelyt -sivulle
Takaisin
1980- ja 1990 -lukujen näyttelyluetteloon
|
60. PUUTERIHUISKU
Salaperäisesti Teidän ja muita esinesommitelmia
Sara Hildénin säätiön kokoelmasta, 18.1. - 15.3.1992
Sara Hildénin taidemuseon A-salissa oli esillä
näyttely PUUTERIHUISKU. Salaperäisesti Teidän ja muita
esinesommitelmia Sara Hildénin säätiön kokoelmasta.
Näyttelyssä oli esillä 29 Sara Hildénin
säätiön kokoelmaan kuuluvaa kollaasia tai esinesommitelmaa
eli assemblaasia seuraavilta taiteilijoilta: Arman, Pierre Buraglio, Christo,
Gérard Duchêne, Juhani Harri, Outi Heiskanen, Edward Kienholz,
Picasso, Jean Claude Pinchon, Robert Rauschenberg, Martial Raysse, Aarno
Salosmaa, Kurt Schwitters, George Segal ja Gerard Titus-Carmel.
Näyttely kertoi yksittäisten esimerkkien avulla
siitä, miten kuva kuluneen vuosisadan aikana on irronnut kaksiulotteisesta
tasopinnasta ja miten taideteokseen on vähitellen liitetty erilaista
materiaalia - paperia, etikettejä, pääsylippuja, kankaanpalasia
jne. - ja lopulta itsenäisiä arkipäivän elämään
liittyviä esineitä. Samanaikaisesti myös käsitys taiteesta
ja taideobjektista on muuttunut. Jo Marcel Duchamp kyseenalaisti 1910-luvulla
taideteoksen käsitteen asettaessaan näytteille tavaratalosta
ostetun Pullonkuivaustelineensä ja muita ns. valmis-esineitä.
Kiinnostus esinetaidetta kohtaan heräsi uudelleen
1960-luvun alussa, jolloin sodanjälkeisen taloudellisen, teknisen
ja yhteiskunnallisen kehityksen myötä monien muiden asioiden
ohella myös taide kyseenalaistettiin. Taiteen olemus muuttui ja raja
taiteen ja elämän välillä kävi yhä epämääräisemmäksi.
Taiteen esineellistäminen oli yksi tapa lähentää elämää
ja taidetta toisiinsa. Tultaessa 1980- ja 1990-luvulle taide on käynyt
yhä vain monimuotoisemmaksi ja taiteen määrittely aina
vain vaikeammaksi.
Paitsi että näyttely oli kappale taiteen historiaa,
se havainnollisti konkreettisesti, että taiteellinen työskentely
voi tapahtua muutenkin kuin käyttämällä perinteisiä
maalaustaiteen ja kuvanveiston materiaaleja ja tekniikoita. Näyttely
osoitti, että jokapäiväisestä ympäristöstämme
peräisin olevat esineet ja tavanomaiset materiaalit voi ennakkoluulottomasti
yhdistää ja että ne tarjoavat mahdollisuuden luovalle mielikuvitukselle.
Luettelo:
Puuterihuisku 1992, 96 s.
Sara Hildénin taidemuseon julkaisuja 50
ISBN 952-9652-05-4
ISSN 0357-3001
Hinta 30 mk
Näyttelyyn tutustui 2.548 kävijää.
|