Aikaisemmat näyttelyt

Takaisin Aiemmat näyttelyt -sivulle

Takaisin 1980- ja 1990 -lukujen näyttelyluetteloon


52. RAFAEL WARDI, Maalauksia 1980-luvulta 

15.6. - 30.9.1990

Sara Hildénin taidemuseossa oli kesällä 1990 avoinna museon koko yläkerran kattava näyttely, joka esitteli Rafael Wardin (s. 1928 Helsinki) uusimpia 1980-luvun maalauksia. Museon alakerran A-tasolla oli esillä erilaista oheismateriaalia, valokuvia, esineitä, kankaita, postikortteja ja kirjoja. Tämän pedagogisen osaston välityksellä yleisöllä oli tilaisuus tutustua siihen maailmaan, joka oli ollut lähtökohtana ja innoittajana Rafael Wardin maalausten syntymiselle.

Lisäksi näyttelykokonaisuuteen kuului museon henkilökunnan koostama puolen tunnin mittainen video-ohjelma taiteilijasta ja hänen työskentelystään.

Rafael Wardin maalausten aihepiirin ovat alusta alkaen muodostaneet asetelmat, interiöörit, vapaat henkilösommitelmat, alastontutkielmat sekä erilaiset maisemat.

Vaikka Wardi 1950-luvun alkuvuosina oli kiinnostunut myös abstraktin taiteen tarjoamista mahdollisuuksista, hänen ominta aluettaan ovat realistiseen aiheenkäsittelyyn nojaavat, intiimiin lähiympäristöön ja elämyksellisesti tuttuun kotipiiriin liittyvät sommitelmat.

Rafael Wardi on väri-ilmaisussaan pitäytynyt puhtaisiin keltaisiin, punaisiin, vihreisiin ja sinisiin sävyihin. Tässä on nähtävissä Wardin opettajien vaikutusta ja väriskaala selittyy osittain myös siitä kiinnostuksesta, jota Wardi on aina tuntenut Bonnardin, Munchin ja van Goghin taidetta kohtaan.

Aikaisemmin väri usein oli aseteltu kankaalle pieninä, suhteellisen ohuina, epäsäännöllisinä läikkinä ja täplinä, jotka osittain toisiaan peittäen ja toistensa kanssa optisesti sekoittuen saivat aikaan väräjävän valon vaikutelman ja muodon hajoamisen autereiseen värillisen valon hehkuun. Esillä olleissa uusimmissa maalauksissa väri tuli ikään kuin esineellisemmäksi ja materiaalisemmaksi. Väriä oli sivelty paksuina massoina ja kontrastit olivat voimistuneet.

Keltainen väri on yhä edelleen Wardin maalausten hallitseva ominaispiirre. Uusimmat maalaukset kuitenkin entisestään vielä korostivat sitä näkökohtaa, ettei Wardi ole pelkästään ja yksinomaan aurinkoisten kesäpäivien huolettomien tunnelmien kuvaaja. Perusproblematiikka on syvemmällä. Maalaaminen on Wardille monella eri tasolla toteutuvaa asioiden, tunnelmien, esineiden, taidehistoriallisten muistumien, henkilökohtaisten kokemusten, teknisten ratkaisujen vapaata assosiaatiovyöryä. Ja kuten taiteilija itse on todennut, kaunein ja hehkuvin keltainen on syntynyt syvimmän masennuksen hetkinä. Näin uusien teosten värisymboliikka yhdistyneenä Wardin maalausten allegorisiin sisältöihin avaa tulkintanäköaloja, jotka taannehtivasti myös valottavat taiteilijan aikaisempaa tuotantoa.

Museon alakerrassa B- ja C-tasoilla oli esillä Sara Hildénin säätiön kokoelmaan kuuluvia teoksia.

Luettelo:
Rafael Wardi 1990, 64 s.
Sara Hildénin taidemuseon julkaisuja 41
ISSN 0357-3001
Hinta 25 mk

Näyttelyyn tutustui 24.786 kävijää.