52. RAFAEL WARDI, Maalauksia 1980-luvulta
15.6. -
30.9.1990
Sara Hildénin taidemuseossa oli kesällä 1990 avoinna
museon koko yläkerran kattava näyttely, joka esitteli Rafael
Wardin (s. 1928 Helsinki) uusimpia 1980-luvun maalauksia.
Museon alakerran A-tasolla oli esillä erilaista
oheismateriaalia, valokuvia, esineitä, kankaita,
postikortteja ja kirjoja. Tämän pedagogisen osaston välityksellä
yleisöllä oli tilaisuus tutustua siihen maailmaan, joka oli
ollut lähtökohtana ja innoittajana Rafael Wardin maalausten
syntymiselle.
Lisäksi näyttelykokonaisuuteen kuului museon henkilökunnan
koostama puolen tunnin mittainen video-ohjelma taiteilijasta
ja hänen työskentelystään.
Rafael Wardin maalausten aihepiirin ovat alusta alkaen
muodostaneet asetelmat, interiöörit, vapaat henkilösommitelmat,
alastontutkielmat sekä erilaiset maisemat.
Vaikka Wardi 1950-luvun alkuvuosina oli kiinnostunut myös
abstraktin taiteen tarjoamista mahdollisuuksista, hänen
ominta aluettaan ovat realistiseen aiheenkäsittelyyn
nojaavat, intiimiin lähiympäristöön ja elämyksellisesti
tuttuun kotipiiriin liittyvät sommitelmat.
Rafael Wardi on väri-ilmaisussaan pitäytynyt puhtaisiin
keltaisiin, punaisiin, vihreisiin ja sinisiin sävyihin. Tässä
on nähtävissä Wardin opettajien vaikutusta ja väriskaala
selittyy osittain myös siitä kiinnostuksesta, jota Wardi on
aina tuntenut Bonnardin, Munchin ja van Goghin taidetta
kohtaan.
Aikaisemmin väri usein oli aseteltu kankaalle pieninä,
suhteellisen ohuina, epäsäännöllisinä läikkinä ja täplinä,
jotka osittain toisiaan peittäen ja toistensa kanssa
optisesti sekoittuen saivat aikaan väräjävän valon
vaikutelman ja muodon hajoamisen autereiseen värillisen valon
hehkuun. Esillä olleissa uusimmissa maalauksissa väri tuli
ikään kuin esineellisemmäksi ja materiaalisemmaksi. Väriä
oli sivelty paksuina massoina ja kontrastit olivat
voimistuneet.
Keltainen väri on yhä edelleen Wardin maalausten
hallitseva ominaispiirre. Uusimmat maalaukset kuitenkin
entisestään vielä korostivat sitä näkökohtaa, ettei
Wardi ole pelkästään ja yksinomaan aurinkoisten kesäpäivien
huolettomien tunnelmien kuvaaja. Perusproblematiikka on syvemmällä.
Maalaaminen on Wardille monella eri tasolla toteutuvaa
asioiden, tunnelmien, esineiden, taidehistoriallisten
muistumien, henkilökohtaisten kokemusten, teknisten
ratkaisujen vapaata assosiaatiovyöryä. Ja kuten taiteilija
itse on todennut, kaunein ja hehkuvin keltainen on syntynyt
syvimmän masennuksen hetkinä. Näin uusien teosten värisymboliikka
yhdistyneenä Wardin maalausten allegorisiin sisältöihin
avaa tulkintanäköaloja, jotka taannehtivasti myös
valottavat taiteilijan aikaisempaa tuotantoa.
Museon alakerrassa B- ja C-tasoilla oli esillä Sara Hildénin
säätiön kokoelmaan kuuluvia teoksia.
Luettelo:
Rafael Wardi 1990, 64 s.
Sara Hildénin taidemuseon julkaisuja 41
ISSN 0357-3001
Hinta 25 mk
Näyttelyyn tutustui 24.786 kävijää.
|