Aikaisemmat näyttelyt
Takaisin
Aiemmat näyttelyt -sivulle
Takaisin
1980- ja 1990 -lukujen näyttelyluetteloon
|
33. REINO HIETANEN
16.3. - 4.5.1986
Reino Hietanen (s. 1932 Äyräpää) on yksi keskeisistä
Sara Hildénin säätiön kokoelmassa edustettuina olevista
taiteilijoista. Museon omistamat 21 Reino Hietasen maalausta
muodostivat näyttelyn rungon. Näyttely kattoi museon yläkerran
ja mukana oli noin 100 teosta, jotka ajoittuivat vuosiin
1960-86.
Reino Hietanen piti ensimmäisen yksityisnäyttelynsä
Helsingissä vuonna 1963. Tämän jälkeen hän on lukuisilla
kotimaisilla ja ulkomaisilla näyttelyillään vakiinnuttanut
asemansa yhtenä suomalaisen modernismin johtohahmoista.
Vuonna 1973 Reino Hietanen oli Helsingin juhlaviikkojen Vuoden
taiteilija.
Ensiesiintymiset näyttelyissä 1960-luvun alussa
osoittivat Reino Hietasen omaksuneen abstraktin
ekspressionismin keskeiset tyylipiirteet. Vaikka maalausten
perusilme olikin abstrakti, tietyt vapaasti kaareutuvat tai räjähdysmäisesti
ryöppyävät, tiheydeltään ja värilliseltä intensiteetiltään
vaihtelevat muotoaiheet synnyttivät mielikuvia orgaanisesta
luonnosta, kasveista ja henkilöhahmoista. Sommittelujen lähtökohtana
toistuu vaihteleva kehysteema. Ekspressiiviset vapaat
kaariaiheet ja kalligrafiset merkit, "action writing"
pikemminkin kuin "action painting", sijoittuvat
tiheinä joukkoina kuvan vaalealle keskialueelle, jota ympäröi
tumma vyöhyke. Viivan ja pinnan välinen vastakohtaisuus saa
eräissä tapauksissa lisätehoa myös kollaasimaisista
ratkaisuista, kun tekstuuriltaan ja värisävyltään
vaihtelevat pahvi- ja paperipinnat yhdistyvät varsinaiseen
piirrosjälkeen.
Vuosikymmenen jälkipuoliskolla maalausten koko kasvoi.
Samalla ilmaisu sai uutta voimaa ja dynaamisuutta, kuitenkin
siten, että tyylillinen yhteys aikaisempaan vaiheeseen säilyi.
Kehysaihe tai aukkoteema säilyi verkostoksi tai
ruudukkomaiseksi rakenteeksi muunnettuna. Aikaisemmat
tasistiset merkit on nyt entistä helpompi mieltää
ihmisfiguureiksi ja -joukoiksi. Päällekkäiset kehysteemat
hahmottuvat kerrostaloiksi ja suurkaupunkien ruutukaavoiksi.
Tultaessa 1970-luvulle Hietasen maalausten urbaanien visioiden
syöksykierteet rauhoittuvat. Asetelman, interiöörin tai
maiseman vaakalinjat tulevat hallitseviksi ja niiden
kontrasteiksi taiteilija kehittää erilaisia pystysuoria
elementtejä. Vertikaaliaiheet, olivat ne sitten telineillä
riippuvia mattoja, lakanoita tai pöytäliinoja, hakeutuvat
kuvapinnan suuntaisiksi frontaaleiksi sommitelmiksi.
Alusta alkaen Reino Hietasen työskentelylle on ollut
ominaista tekninen valmius sekä kyky vaihtelevin materiaalein
monipuolisesti ilmaista ajassa liikkuvia tuntoja. Tämä on
ollut osoitus älyllisestä perusasennoitumisesta taiteen
kysymyksiin siitäkin huolimatta, että Hietanen oli
aloittanut abstraktin ekspressionismin edustajana. Onkin ollut
johdonmukaista, että Hietanen uusimmassa tuotannossaan on päätynyt
lähellä konstruktivismia oleviin ratkaisuihin, joissa
rakennetun maiseman tai interiöörin katkelmat ovat
pelkistyneet monumentaalisiksi, osittain geometrisiksi
merkeiksi.
Luettelo:
Reino Hietanen 1986, 51 s.
Sara Hildénin taidemuseon julkaisuja 26
ISSN 0357-3001
Hinta 10 mk
Reino Hietanen, koululaisluettelo 1986, 10 s.
Ei myynnissä
Näyttelyyn tutustui 6.357 kävijää.
|