Aikaisemmat näyttelyt
Takaisin
Aiemmat näyttelyt -sivulle
Takaisin
1980- ja 1990 -lukujen näyttelyluetteloon
|
SAKSALAISTA EKSPRESSIONISMIA METZGERIN KOKOELMASTA
23.9. - 18.11.1984
Museon yläkerrassa oli esillä Saksan liittotasavallan
uutta maalaustaidetta esittelevä näyttely, joka oli koottu
Metzgerin kokoelmaan kuuluvista teoksista. Näyttely
toteutettiin yhteistyössä Essenin Folkwang-museon kanssa. Näyttelyn
kokoajana Essenin Folkwang-museon puolelta oli tohtori Zdenek
Felix. Esillä oli yhteensä 80 maalausta ja piirustusta.
Edustettuina olivat seuraavat taiteilijat: Hans Peter
Adamski, Siegfried Anzinger, Ina Barfuss, Michael Bauch, Peter
Bömmels, Werner Büttner, Walter Dahn, Georg Jiri Dokoupil,
Rainer Fetting, Gerard Kever, Martin Kippenberger, Helmut
Middendorf, Gerhard Naschberger, Albert Oehlen, Markus Oehlen,
Andreas Schulze, Isolde Wawrin ja Bernd Zimmer.
Berliiniläinen "Heftige Malerei" edusti
suuntausta, joka ehkä voimakkaimmin toi mieleen vuosisadan
alun saksalaisen ekspressionismin. Helmut Middendorf kuvaa
suurkaupungin öistä elämää, pauhaavan rock-musiikin
tahdissa tanssivia ihmisiä ja katujen ja tanssipaikkojen
kiihottunutta ilmapiiriä voimakkain värein, vahvoin
kontrastein ja levein siveltimenvedoin. Latautuneet henkilötutkielmat,
kylpijähahmot ja erilaiset muotokuvateemat ovat ominaisia
Rainer Fettingille. Kolmas Moritzplatzin taiteilija, Bernd
Zimmer, maalaa monumentaalisia eläinaiheita ja
maisematulkintoja hehkuvin värein.
"Kiivaan maalauksen" yleisekspressiivisiin
tavoitteisiin kriittisesti suhtautuvaa, yhteiskunnallisemmin
asennoituvaa berliiniläistä uutta maalausta puolestaan
edustivat Ina Barfuss ja Martin Kippenberger. Hampurissa työskentelevien
Albert Oehlenin ja Werner Büttnerin tuotannolle on niin ikään
ominaista yhteiskunnallisten ja poliittisten painotusten
keskeisyys. Teoksissa on runsaasti symboliikkaa, viittauksia
kirjallisuuteen sekä ihmiskuntaa syvästi koskettaviin tuhon,
saastumisen, sodan, väkivallan ja yksinäisyyden teemoihin.
Maalausten tekninen suoritus on usein korostetun primitiivistä.
Pääasiaksi kohoaa teosten sanoma.
Kolmannen tärkeän keskuksen uudessa saksalaisessa
maalauksessa muodostaa Köln, jonka "Mülheimer Freiheit"
-ryhmän taiteilijoista kokoelmassa olivat edustettuina Hans
Peter Adamski, Peter Bömmels, Walter Dahn, Georg Jiri
Dokoupil, Gerard Kever sekä Gerhard Naschberger. Heille
kaikille on tyypillistä maalausten sisällön ja tyylin vapaa
muuntelu ja erilaisten yksilöllisten alitajuntaan ja
sattumanvaraisuuteen perustuvien kuva-assosiaatioiden runsaus,
mitkä on eräissä tapauksissa johtanut abstraktin maalauksen
rajoille ja surrealismin automatismia muistuttavaan työskentelyyn.
Usein heidän suurikokoisten maalaustensa lähtökohtana on
jokin pieni spontaanisti syntynyt piirustus. Ryhmän
taiteilijat ovat olleet kiinnostuneita myöskin kollektiivisen
maalauksen tarjoamista mahdollisuuksista.
Näyttelyn päätyttyä se siirtyi Osloon Kunstnernes
Husiin, jossa se oli yleisölle avoinna vuoden 1985 alussa.
Museon alakerrassa oli samanaikaisesti esillä säätiön
omaan kokoelmaan kuuluvia teoksia.
Luettelo:
Metzgerin kokoelma 1984, 139 s.
Museum Folkwang, Essen
Ei myynnissä
Näyttelyyn tutustui 13.296 kävijää.
|