Aikaisemmat näyttelyt

Takaisin Aiemmat näyttelyt -sivulle

Takaisin 1980- ja 1990 -lukujen näyttelyluetteloon


SAKSALAISTA EKSPRESSIONISMIA METZGERIN KOKOELMASTA

23.9. - 18.11.1984

Museon yläkerrassa oli esillä Saksan liittotasavallan uutta maalaustaidetta esittelevä näyttely, joka oli koottu Metzgerin kokoelmaan kuuluvista teoksista. Näyttely toteutettiin yhteistyössä Essenin Folkwang-museon kanssa. Näyttelyn kokoajana Essenin Folkwang-museon puolelta oli tohtori Zdenek Felix. Esillä oli yhteensä 80 maalausta ja piirustusta.

Edustettuina olivat seuraavat taiteilijat: Hans Peter Adamski, Siegfried Anzinger, Ina Barfuss, Michael Bauch, Peter Bömmels, Werner Büttner, Walter Dahn, Georg Jiri Dokoupil, Rainer Fetting, Gerard Kever, Martin Kippenberger, Helmut Middendorf, Gerhard Naschberger, Albert Oehlen, Markus Oehlen, Andreas Schulze, Isolde Wawrin ja Bernd Zimmer.

Berliiniläinen "Heftige Malerei" edusti suuntausta, joka ehkä voimakkaimmin toi mieleen vuosisadan alun saksalaisen ekspressionismin. Helmut Middendorf kuvaa suurkaupungin öistä elämää, pauhaavan rock-musiikin tahdissa tanssivia ihmisiä ja katujen ja tanssipaikkojen kiihottunutta ilmapiiriä voimakkain värein, vahvoin kontrastein ja levein siveltimenvedoin. Latautuneet henkilötutkielmat, kylpijähahmot ja erilaiset muotokuvateemat ovat ominaisia Rainer Fettingille. Kolmas Moritzplatzin taiteilija, Bernd Zimmer, maalaa monumentaalisia eläinaiheita ja maisematulkintoja hehkuvin värein.

"Kiivaan maalauksen" yleisekspressiivisiin tavoitteisiin kriittisesti suhtautuvaa, yhteiskunnallisemmin asennoituvaa berliiniläistä uutta maalausta puolestaan edustivat Ina Barfuss ja Martin Kippenberger. Hampurissa työskentelevien Albert Oehlenin ja Werner Büttnerin tuotannolle on niin ikään ominaista yhteiskunnallisten ja poliittisten painotusten keskeisyys. Teoksissa on runsaasti symboliikkaa, viittauksia kirjallisuuteen sekä ihmiskuntaa syvästi koskettaviin tuhon, saastumisen, sodan, väkivallan ja yksinäisyyden teemoihin. Maalausten tekninen suoritus on usein korostetun primitiivistä. Pääasiaksi kohoaa teosten sanoma.

Kolmannen tärkeän keskuksen uudessa saksalaisessa maalauksessa muodostaa Köln, jonka "Mülheimer Freiheit" -ryhmän taiteilijoista kokoelmassa olivat edustettuina Hans Peter Adamski, Peter Bömmels, Walter Dahn, Georg Jiri Dokoupil, Gerard Kever sekä Gerhard Naschberger. Heille kaikille on tyypillistä maalausten sisällön ja tyylin vapaa muuntelu ja erilaisten yksilöllisten alitajuntaan ja sattumanvaraisuuteen perustuvien kuva-assosiaatioiden runsaus, mitkä on eräissä tapauksissa johtanut abstraktin maalauksen rajoille ja surrealismin automatismia muistuttavaan työskentelyyn. Usein heidän suurikokoisten maalaustensa lähtökohtana on jokin pieni spontaanisti syntynyt piirustus. Ryhmän taiteilijat ovat olleet kiinnostuneita myöskin kollektiivisen maalauksen tarjoamista mahdollisuuksista.

Näyttelyn päätyttyä se siirtyi Osloon Kunstnernes Husiin, jossa se oli yleisölle avoinna vuoden 1985 alussa.

Museon alakerrassa oli samanaikaisesti esillä säätiön omaan kokoelmaan kuuluvia teoksia.

Luettelo:
Metzgerin kokoelma 1984, 139 s.
Museum Folkwang, Essen
Ei myynnissä

Näyttelyyn tutustui 13.296 kävijää.